nieuws van de Kamer van Koophandel


Vrijdag 30 juni 2023

Met deze 5 tips levert online adverteren echt iets op

Het internet staat vol stappenplannen voor online adverteren. Maar levert een online advertentie nou echt iets op? Volgens online advertentie-expert Robin van Leeuwen wel, als je de juiste zoekwoorden gebruikt, een goede landingspagina hebt, het effect meet, weet wat je doelgroep wil en je dezelfde advertentie niet te vaak inzet. Lees in dit artikel hoe je effectief online adverteert.

Gebruik de juiste zoekwoorden

Volgens Van Leeuwen gebruiken ondernemers niet altijd de juiste zoekwoorden bij het maken van een online advertentie. Zoekwoorden zijn de woorden die internetgebruikers intypen in zoekmachines als ze een product of dienst zoeken. Denk aan ‘verduisterend rolgordijn online bestellen’ of ‘betrouwbare loodgieter Zwolle’. Onderzoek welke zoektermen je doelgroep gebruikt om jouw product of dienst te vinden en op welke zoektermen zij klikken.Dat kan met een keywoordplanner: een tool waarmee je ziet hoe vaak er op een bepaald woord wordt gezocht.

“Een breed zoekwoord is soms minder effectief dan een specifiek zoekwoord,” licht Van Leeuwen toe. Een breed zoekwoord is een zoekwoord dat door veel mensen wordt gebruikt, zoals bijvoorbeeld het zoekwoord ‘schoenen’ Veel mensen zoeken op ‘schoenen’, maar hebben daarbij wel specifiekere wensen. Specifiekere zoekwoorden zijn bijvoorbeeld ‘blauwe schoenen’ , of nog gerichter ‘blauwe schoenen met platte zool’. Hoe specifieker de zoekwoorden die je gebruikt, hoe groter de kans dat mensen op je advertentie klikken.

Maak een goede landingspagina

Een goede online advertentie levert niets op als de achterliggende landingspagina niet goed genoeg aansluit. Een landingspagina is een websitepagina waarop bezoekers terechtkomen nadat ze op je advertentie of zoekresultaat hebben geklikt. Als je landingspagina niet goed is ingericht, vertrekt je bezoeker weer meteen. Een goede landingspagina zorgt ervoor dat bezoekers direct iets kopen, zich inschrijven of doorklikken naar andere pagina’s op je website. 

“Zorg dat je landingspagina logisch aansluit op je advertentie” tipt Van Leeuwen. Volgens hem moet een landingspagina: 

  • Aansluiten bij de inhoud en boodschap van de advertentie. “Je advertentie belooft iets. Je landingspagina moet die belofte nakomen.”
  • Duidelijk en beknopt zijn. “Gebruik korte, krachtige koppen en subkoppen. Daarmee trek je de aandacht van je bezoeker.”
  • Een call-to-action (CTA) bieden, oftewel een knop waarmee de bezoeker een actie uitvoert. “Gebruik een tekst zoals ‘koop nu’ of ‘registreer je hier’ of ‘ontvang je gratis proefperiode’..”
  • Zo min mogelijk invulvelden bevatten. “Vraag alleen naar de belangrijkste informatie. Lange formulieren jagen je bezoeker weg.”
  • Meetbaar zijn. “Met Google Analytics kun je bijvoorbeeld de prestaties van je landingspagina meten.”

Meet het effect

Zonder tracking heb je geen inzicht in goed werkende en minder goed werkende advertenties. Tracking is het bijhouden van het gedrag van je bezoekers. Van Leeuwen waarschuwt dat je zonder tracking misschien geld verspilt aan advertenties die niet werken.Tracking kan via:

  • Cookies: dit zijn kleine bestanden die internetinstellingen op het apparaat van je bezoeker [hier ontbreekt een deel van de zin]. Dankzij die instellingen ziet je bezoeker jouw advertentie op een andere website. Houd er wel rekening mee dat dit vanaf 2024 niet meer kan.
  • Tracking-url’s oftewel utm-codes: een tracking-url  is een webadres met daarachter een stukje code, de utm-code. Dankzij dat stukje code kun je meten hoe vaak dat webadres wordt bezocht. De resultaten zie je terug in je onderzoekstool, bijvoorbeeld Google Analytics.
  • Trackingpixels: dit stukje afbeelding plaats je in je advertentie en is zo klein dat je bezoeker het niet ziet. Met een pixel meet je wat je bezoeker op je website of met je nieuwsbrief doet.

Weet wat je doelgroep wil

Selecteer altijd een doelgroep als je een online advertentie plaatst. Als je dit niet doet, is je doelgroep te breed. Je richt je op meer mensen, maar een kleiner percentage daarvan doet iets met je advertentie. Dat zorgt voor lagere klikfrequentie en lagere conversie.

Zet je advertenties beperkt in

Vernieuw je advertenties regelmatig of laat je advertenties aan een nieuwe doelgroep zien, adviseert Van Leeuwen. “Als je steeds dezelfde advertenties gebruikt of je advertenties aan dezelfde doelgroep laat zien, leidt dit tot vermoeidheid bij de doelgroep en een lagere klikfrequentie.”

Aan de slag met adverteren? Volg het stappenplan voor GoogleFacebookInstagramTikTok of Linkedin. Liever een online marketingbureau inhuren? Vind een aanbieder op Mijndigitalezaak.

Zo krijg je grip op je omzetverlies, 7 tips

Geldzorgen zijn voor duizenden ondernemers de realiteit. Dat geldt misschien ook voor jou. Klanten blijven weg en rekeningen stapelen zich op. Je wil dolgraag terug naar je bruisende bedrijf van voor de problemen. Schulden dreigen als je nu geen stappen onderneemt. Het is tijd voor actie. Wat kun je doen als je je financiële problemen wilt oplossen?

Wanneer je op tijd grip krijgt op de situatie, kun je het verlies wegwerken en weer winst maken. Zo wordt je onderneming weer de oude en kun je doen wat je het liefste doet: ondernemen.

1. Bepaal de stand van zaken

Meten is weten, neem dus je huidige bedrijfssituatie onder de loep. Gebruik de KVK Zwaar weer routewijzer. Met de routewijzer ontdek je of er voor je bedrijf nog kansen liggen voor financieel herstel. Geef antwoord op de vragen en gebruik het stappenplan dat bij je bedrijf past. Voor meer inzicht in de liquiditeit van je bedrijf, gebruik je de Toekomstcheck. De check laat zien hoe je er financieel voor staat. En geeft een voorspelling voor de komende twaalf maanden. Of gebruik de MKB Diagnosetool. In de tool beantwoord je een aantal vragen. Na afloop krijg je een onafhaneklijk adviesrapport.  Wil je meer inzicht in je financiën? Bekijk dan de video 'Financieel inzicht vergroten' en gebruik de zes tips.

2. Erken je geldzorgen

Je slaapt slecht, je blijft tobben over hoe nu verder en ziet door de bomen het bos niet meer. Het begin naar financieel herstel start bij erkenning. Zijn je geldzorgen reëel? Dan is tijd voor actie. Pak ze aan en doe dit op tijd. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat de bank krediet opeist of een leverancier beslag legt.

Herken de signalen

Bepaalde signalen wijzen je op donkere wolken boven je onderneming. Gaan de volgende alarmbellen bij je af?

  • Je krijgt veel betalingsherinneringen en de bank stelt vragen.
  • Leveranciers leveren alleen tegen contante betaling.
  • Je omzetcijfers zijn aanhoudend laag.
  • Je omzetverwachting is slecht.
  • Je kunt niet meer verder bezuinigen.
  • Je kunt niet meer aan je aflossings- en betalingsregelingen voldoen.

3. Denk in mogelijkheden

Blijf vooruit kijken. Dat helpt. Zelf of samen met een externe adviseur. Onderzoek bijvoorbeeld de marktmogelijkheden van je product of dienst. Of ga je voor een nieuw verdienmodel? De marktomstandigheden veranderen tenslotte constant.

Onderzoek of herfinanciering van bestaande kredieten mogelijk is. En bekijk of je alternatieve financiering in kunt zetten. Denk ook aan regelingen zoals het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz).

4. Pak schulden aan

Schulden lossen zich helaas niet vanzelf op. Bedenk dat er altijd een uitweg is naar een betere situatie. Het Stappenplan schulden helpt je bij het vinden van een oplossing voor je schulden. Laat je adviseren door je financieel adviseur of accountant.

Via de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) kun je schulden reorganiseren. Ondertussen kan je bedrijf doorgaan. Of je stopt met je bedrijf als je via de WHOA een akkoord hebt bereikt.

Bij de vrijwillige betalingsregeling (het minnelijk traject) kan je bedrijf in principe ook blijven bestaan. Lukt een minnelijk traject niet? Dan kun je een beroep doen op de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP). Dit is voor ondernemers met een eenmanszaak, vof, cv of maatschap (natuurlijke personen) meestal een betere optie dan een faillissement.

5. Benut de betaaltermijnen

Tijd geeft je ademruimte. Kun je na het doen van je belastingaangifte je belasting niet betalen? Onderzoek of je uitstel kunt krijgen of een betalingsregeling kunt afspreken. Doe altijd op tijd je belastingaangifte. Je voorkomt zo een hoge geschatte aanslag en een boete. Wanneer je het loon van je medewerkers niet meer kunt betalen, meld je de betalingsonmacht bij het UWV.

6. Bepaal de levensvatbaarheid van je bedrijf

Stapelen de moeilijkheden zich op? Onderzoek dan de levensvatbaarheid van je bedrijf. Kiezen voor stoppen met ondernemen is niet gemakkelijk. Onderzoek deze optie wel als de vooruitzichten voor je bedrijf slecht blijven. Als je bedrijf niet meer levensvatbaar is, wil je financiële schade zoveel mogelijk beperken. Het KVK Adviesteam helpt je bij de afrondingen en verwijst je door naar andere partijen als dat nodig is.

Levensvatbaarheid van je bedrijf bepalen

Na het beëindigen van je bedrijf heb je een andere bron van inkomsten nodig. Wanneer je je inschrijft bij het UWV als werkzoekende, kom je in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Ben je boven de 55 jaar en werkeloos door het beëindigen van je bedrijf? Dan is de Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen (IOAZ) misschien een optie. Let op: Je vraagt IOAZ aan bij de gemeente waar je woont vóórdat je je bedrijf uitschrijft bij KVK.

7. Vraag op tijd om hulp bij schulden

Financiële problemen kunnen beter niet te lang aanhouden. Als je schulden blijven oplopen, is terugbetalen steeds lastiger. Blijf daarom niet met je geldzorgen rondlopen en zoek op tijd hulp bij je financiële problemen. De experts van het KVK Adviesteam adviseren je over de beste oplossing voor je bedrijf. De adviseurs helpen je met een stappenplan waarmee je uit de financiële problemen kunt komen. Ook bieden zij een luisterend oor voor je zorgen.

Afpersing raakt 1 op de 10 bedrijven: dit kun je doen

Een op de tien ondernemers is ooit slachtoffer geweest van afpersing. Afpersing is meestal onzichtbaar voor de buitenwereld en heeft grote impact op het slachtoffer en zijn directe omgeving. Er zijn verschillende vormen van afpersing. Marc Janssen, woordvoerder van de Vertrouwenslijn, geeft drie tips over wat je kunt doen als het je overkomt.

Afpersing is een vorm van diefstal waarbij de afperser je door geweld of intimidatie dwingt tot het betalen van geld of leveren van spullen. Die dreigt dan bijvoorbeeld met fysiek geweld of brandstichting. In Nederland heeft 10% van de ondernemers met afpersing te maken. “De invloed van afpersing is groot. Het zorgt voor financieel en persoonlijk leed bij ondernemers en hun families”, vertelt Janssen.

Onderneem actie

Janssen geeft drie tips over wat je moet doen als je slachtoffer bent van afpersing.

1. Betaal niet

“Het gevraagde geld betalen of doen wat de crimineel wil, zal het afpersen vermoedelijk niet stoppen.” De afpersers zijn dan succesvol en zullen daardoor mogelijk verder gaan. “Ga daarom niet in op de eisen van de afperser: betaal niet!”

2. Bel de Vertrouwenslijn

Ondernemers kunnen de Vertrouwenslijn bellen om afpersing te melden of om advies te vragen. “De Vertrouwenslijn bestaat uit een team van ervaren vertrouwenspersonen die luisteren naar je verhaal. Daarnaast brengen ze je in contact met afpersingsexperts bij de politie. De deskundigen van de Vertrouwenslijn adviseren je wat je het beste kunt doen en begeleiden je eventueel bij het doen van aangifte.” Steeds meer ondernemers bellen deze lijn.

Doodsbang

Janssen vertelt hoe belangrijk het is om in actie te komen bij afpersing. Een ondernemer belde naar de vertrouwenslijn met het volgende verhaal: “Een ontslagen medewerker van de ondernemer had nog een bedrijfswagen in bezit. Hij kwam met enkele onbekende personen op de zaak en dwong de ondernemer onder schot geld en de wagen af te staan. De dagen erna volgen de criminelen de ondernemer naar zijn huis, op straat en naar zijn ouders. Niet veel later dwingen de afpersers hem onder schot in de auto te stappen. Ze nemen hem mee naar een elektronicazaak. Daar moet hij met de bedrijfscreditcard twee nieuwe iPhones kopen. Vervolgens zetten ze hem af bij een treinstation met de mededeling dat hij binnen enkele dagen 5.000 euro moet betalen, anders gaat het huis van zijn ouders in de fik.

De ondernemer was doodsbang en durfde niet met de politie te praten. Hij belde de Vertrouwenslijn en wij hebben hem gekoppeld aan een expert van de politie.” Het liep goed af, vertelt Janssen. “De politie bereidde samen met de ondernemer een actie voor om het afpersen te stoppen. Uiteindelijk hielden ze drie personen aan in het bezit van de iPhone's, de bedrijfswagens en een vuurwapen.”

3. Doe aangifte

De stap naar de politie blijkt groot. “Slachtoffers van afpersing durven uit schaamte of angst voor de dader vaak geen melding of aangifte te doen. Toch is het belangrijk om afpersing zo snel mogelijk te melden. Daarmee voorkom je dat de situatie nog ernstiger wordt en vergroot je de pakkans. Doe dus altijd direct aangifte bij de politie.” Tussen 2010 en 2022 is het aantal aangiftes van afpersing verdubbeld naar ruim 2.100 per jaar.

Soorten afpersing

Afpersing komt bij ondernemers in verschillende vormen voor.

Protectieafpersing

Bij protectieafpersing dreigen criminelen fysiek geweld te gebruiken tegen de ondernemer of zijn personeel. Ook komt het voor dat ze dreigen het bedrijfspand te beschadigen. In ruil voor ‘bescherming’ eisen de criminelen geld.

Janssen vertelt over een ondernemer die slachtoffer werd van protectieafpersing. “Een horecaondernemer kreeg bezoek van twee mannen die hem een brief overhandigden. Daarin stond: Vanwege de toenemende criminaliteit attenderen wij u op een dienst die wij vanuit ons consortium beschikbaar stellen. Deze dienst bestaat uit de bescherming van uw pand en uw werknemers en kost 150 euro per maand. Dit bedrag komt een van onze medewerkers iedere maand persoonlijk halen. Gaat u niet akkoord, dan rapporteren wij dit aan ons syndicaat en laten we u inzien hoe noodzakelijk deze dienst is.” De criminelen dwingen de ondernemer zo om hen geld te betalen. Deze vorm van afpersing komt vooral voor in de detailhandel en de horeca.

Persoonsgerichte afpersing

Persoonsgerichte afpersing is gericht op een specifiek persoon, zoals een ondernemer met een goedlopend bedrijf. Deze vorm van afpersing wordt ook wel chantage of afdreigen genoemd. In zo’n geval eist de afperser geld, spullen of diensten van je in ruil voor het niet naar buiten brengen van bepaalde informatie. Deze informatie kan bestaan uit geheime documenten, foto’s en filmpjes die schadelijk zijn voor je goede naam of die van je bedrijf.

Productafpersing

Productafpersing komt met name voor bij grote vermogende bedrijven. Afpersers dreigen bijvoorbeeld een product te vergiftigen en daarmee de goede naam van een bedrijf te beschadigen. De ondernemer kan dit alleen voorkomen door de afpersers te betalen. Zo werd Ahold een aantal jaren geleden slachtoffer van deze manier van afpersing. De afpersers stuurden pakketjes gif op en dreigde daarmee het assortiment van de supermarktketen te vergiftigen.

Cyberafpersing

Digitale afpersing heet ook wel cyberafpersing. Criminelen maken dan gebruik van bijvoorbeeld ransomware, waarmee ze je computers, bestanden of netwerk blokkeren of versleutelen. Ze geven die pas weer vrij als je losgeld betaalt. Ook zijn er cybercriminelen die dreigen je bedrijfswebsite of webshop plat te leggen, bijvoorbeeld via een DDoS-aanval. Daarbij sturen aanvallers zoveel informatieverzoeken naar je site dat je server het verkeer niet aankan. Je site is onbereikbaar, waardoor je omzet verliest en reputatieschade lijdt.

Nieuwsoverzicht