Lunchbijeenkomst over toerisme, koop lokaal en knollenbonnen


Vrijdag 29 april 2022

Een smakelijke lunch, ontmoeting met collega-ondernemers en een aantal interessante onderwerpen op de agenda. Het bracht veertig leden van de Soester Zakenkring naar de lunchbijeenkomst in restaurant De Soester Duinen.

Van UIS naar RBT
Cees Vos, voorzitter van Uit in Soest, vertelde over de ontwikkelingen van het toerisme in Soest. Een belangrijke wijziging wordt de integratie van de website van Uit in Soest (
uitinsoest.nl) naar de website van  www.opdeheuvelrug.nl. RBT is de centrale marketing- en promotieorganisatie voor onze (prachtige) regio en beheerder van de website. De websitenaam blijft overigens hetzelfde, de doorlink gaat naar de site van Op de Heuvelrug. 

Rens Tanis, Coördinator Partnerships van RBT, geeft aan de website van Op de Heuvelrug veel bezoekers heeft en dat Soest zich mag verheugen op de komst van (nog) meer kwalitatief goede bezoekers. Gaat RBT Uit in Soest overnemen? Nee, zeker niet stelt Tanis. ,,We gaan Soest beter op de kaart zetten en zorgen voor een netwerk."

Marlies Slotboom, online marketeer van RBT geeft een toelichting op de campagne Uit in Soest. ,,De inzet is op wandelen, fietsen, dagje uit en cultuurhistorie. Mei wordt de fietsmaand en oktober de wandelmaand en natuurlijk komt de Vuelta (de wielerronde van Spanje) in augustus ook door Soest en met diverse winacties zorgen we voor attentiewaarde."

Tanis tot slot: ,,Vanuit onze kennis kunnen wij de regio promoten. We zijn niet alleen online, maar ook persoonlijk betrokken."

Koop Lokaal Barneveld
Na de uitleg over het toerisme in onze regio is het woord aan Simone Giele, centrummanager van de Barneveldse Middenstands Vereniging (BMV). De van oorsprong Soesterse vertelt over het succes van de Cadeaukaart Barneveld. Zo wordt lokaal kopen bevorderd. De kaart is te besteden bij ruim 120 ondernemers in de gemeente Barneveld. En dat worden er de komende tijd nog veel meer. ,,We hebben een hoog aantal inleverpunten."

Knollenbon
Een soortgelijke actie is ooit door Ronald de Beer van de Primera-winkels in onder meer Soest, geïntroduceerd met de bekende Knollenbon voor zowel horeca als detailhandel. Ronald: ,,Primera is altijd de handige winkel in de buurt. Even dat leuke kaartje kopen met een leuke cadeaubon! Met die landelijke eer als de nummer 1 van Nederland  wilden wij dit succes in Soest uitbouwen om ook in Soest de nummer 1 te zijn, voor en door lokale ondernemers."

Het resultaat werd een gezamenlijke bon voor exclusieve Soester bedrijven. Inmiddels doen er ruim veertig winkels in Soest (en Soesterberg) mee. Ronald: ,,Met trots kunnen wij de gemeente Soest als klant rekenen die jaarlijks haar mantelzorgers bedankt met de exclusieve MantelzorgComplimentCadeaubon. De centen hiervan worden in de Soester economie uitgegeven. Een win-win-situatie. Met de Knollenbon werden wij landelijk genomineerd voor het beste lokale idee van Nederland."

Een interessante lunchbijeenkomst. Het bestuur van de SZK liet weten dat er nog meer evenementen op de agenda staan. Een sloepenvaart op 2 juni en op 6 juli een ontbijt. 

Goed om elkaar weer te ontmoeten. Dit 'oude normaal' smaakt naar meer.

Nieuwsoverzicht