Nieuws KvK CORONALOKET


Dinsdag 09 november 2021

Inhoudsopgave

• Inleiding
• Vragen en antwoorden KVK CoronaLoket
• Feiten en cijfers
• Goede zaken
• Uitgelicht
• Handige links
• Bijlage: Provinciale en regionale initiatieven

Inleiding
Op verzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, geeft KVK samen met partners invulling aan het CoronaLoket voor ondernemers.
Dit loket is bedoeld voor vragen over de gevolgen van het coronavirus voor bedrijven en ondernemers.
Het loket is te bereiken via www.kvk.nl/corona en 0800 2117.
Het KVK CoronaLoket is telefonisch bereikbaar van 8.30 uur tot 17.00 uur voor ondernemersvragen.

Vragen en antwoorden
KVK CoronaLoket

Moeten klanten van een cafetaria een mondkapje dragen?
Voor bezoekers van horeca geldt de plicht voor een Corona Toegangsbewijs(CTB). Geldt dit ook voor klanten die in een cafetaria eten komen afhalen? Moeten deze klanten een mondkapje dragen? Antwoord: Een cafetaria heeft de plicht om een Corona Toegangsbewijs(CTB) te vragen aan gasten die binnen of op het terras komen eten. Voor klanten die een maaltijd afhalen mag de ondernemer geen CTB vragen, maar deze klanten, en het bedienend personeel, moeten dan wel een mondkapje dragen. KHN | Welke coronaregels gelden?

Ben je verplicht om een Corona Toegangsbewijs(CTB) te vragen voor cursussen in een hotel of conferentieoord?
Een ondernemer die trainingen geeft, heeft de ervaring dat er soms wel om een CTB gevraagd wordt, en andere keren niet. Wat zijn de regels? Antwoord: In de publieke binnenruimten van een hotel of conferentieoord is een mondkapje verplicht. In het eeten drinkgedeelte van het gebouw, of wanneer er catering wordt aangeboden in het zalencomplex, dan is een Corona Toegangsbewijs(CTB) verplicht. De ondernemer kan zelf beslissen of voor het horecacomplex geheel of gedeeltelijk het CTB verplicht is, afhankelijk van de mogelijkheid om klantgroepen te scheiden voor de hotel- en zalengedeelten en de eet- en drinkruimtes. KHN | Welke coronaregels gelden er vanaf 6 november 2021? Een medewerker weigert om een CTB controle uit te voeren bij klanten, is dit werk weigeren?

Een medewerker van een horecabedrijf weigert om aan klanten een Corona toegangsbewijs te vragen.

Wat kan de ondernemer doen?

Antwoord: Probeer in zo’n situatie te zoeken naar een alternatief, kan iemand anders deze wettelijk verplichte controle doen? Als deze controle echt van deze medewerker verwacht wordt? Ja, in principe valt dit dan onder het weigeren van opgedragen werk. Het kan zijn dat de rechter oordeelt dat dit onder gewetensbezwaren valt? UWV heeft een loket waar werkgevers terecht kunnen: factsheet-ontslag-bij-ernstig-gewetensbezwaar.pdf 

het complete document: https://static.reto.media/zakelijksoestnl/upload-2021/kvk_coronaloket_nieuwsbrief_9nov-def.pdf

Nieuwsoverzicht