College wil verplaatsing van NS station Soest-Zuid verder onderzoeken


Donderdag 22 november 2012

De gemeente Soest wil bij station Soest-Zuid verkeersopstoppingen aanpakken en het openbaar vervoer verbeteren. In het afgelopen jaar zijn verschillende alternatieven uitgewerkt, variërend van niets doen tot het aanleggen van een tunnel onder het spoor en het verplaatsen van het station. Eerder dit jaar stelde het college van Burgemeester en Wethouders nog voor om alleen het alternatief “optimaliseren” verder uit te werken. Nu er mogelijk toch extra geld gevonden kan worden, wil het college ook het verplaatsen van het station verder onderzoeken. Het college heeft dit nu voorgesteld aan de gemeenteraad, die hierover waarschijnlijk eind januari een besluit neemt.

Voor het project bij station Soest-Zuid is 10 miljoen euro beschikbaar vanuit het programma VERDER. Dit is een regionaal samenwerkingsverband van verschillende overheden die gezamenlijk de verkeersproblematiek in midden Nederland aan willen pakken. Uit het verkennend onderzoek bleek begin dit jaar dat dit bedrag niet genoeg is voor het aanleggen van een tunnel of het verplaatsen van het station. Het college heeft nu onderzocht of er geld verdiend kan worden door in het gebied te bouwen of dat andere partijen een financiële bijdrage aan het project willen leveren. Nu er daarvoor wellicht mogelijkheden zijn vanuit Randstadspoor wil het college het verplaatsen van het NS station Soest-Zuid alsnog onderzoeken.

Bij dit alternatief worden het perron en het busstation verplaatst naar Park Klein Engendaal. Dat komt de doorstroming voor het autoverkeer op de Ossendamweg ten goede, omdat de verkeerslichten bij de Eikenlaan dan opgeheven worden. De spoorwegovergang blijft nog wel bestaan, omdat er niet genoeg geld beschikbaar is voor een tunnel. Bovendien blijkt uit het verkeersonderzoek dat een tunnel nauwelijks bijdraagt aan de doorstroming en de aanleg van een tunnel zorgt voor langdurige overlast voor de buurt en het verkeer. Daarom wordt een tunnel nu niet verder onderzocht. Dat neemt niet weg dat een tunnel in de toekomst altijd nog gerealiseerd kan worden. De investeringen voor een nieuw stationsgebied zijn dan niet voor niets geweest.

Als de gemeenteraad in januari instemt met het voorstel van het college, dan worden volgend jaar twee alternatieven verder uitgewerkt. De klankbordgroep heeft al voorstellen gedaan om het alternatief “optimaliseren” nog verder te verbeteren door bijvoorbeeld een fietsbrug of een andere locatie voor de bussen op de Eikenlaan. Eind 2013 wordt een definitieve keuze gemaakt voor optimaliseren van het gebied of het verplaatsen van het station.

Bron: gemeente Soest

Nieuwsoverzicht