Dynamiek detailhandel Gooi-, Eem- en Flevoland groot; stijging faillissementen


Donderdag 19 juli 2012

Het aantal opheffingen en faillissementen in de detailhandel in Gooi- Eem en Flevoland was in de eerste helft van 2012 aanzienlijk hoger dan in dezelfde periode van 2011.  In het eerste halfjaar van 2012 telde de Kamer van Koophandel 540 opheffingen, tegen 460 in het eerste halfjaar van 2011. Het aantal faillissementen in het eerste halfjaar van 2012 kwam uit op 28, wat bijna een verdubbeling is ten opzichte van het eerste halfjaar in 2011.

De detailhandel is een van de meest dynamische sectoren in de regio Gooi-,-Eem-, en Flevoland, zo blijkt uit een terugblik op de sectorontwikkelingen in de afgelopen vijf jaar. Dit is te zien in de ontwikkeling van zowel het aantal starters, opheffingen en faillissementen in de regio Gooi-, Eem- en Flevoland. In 2011 had de regio 11.615 vestigingen in de detailhandel. Een groei van 16% vergeleken met het aantal vestigingen in 2006. Op landelijk niveau bleef het niveau van groei steken op 10%. Ook het aantal gestarte ondernemingen in dit gebied is in de jaren 2006 - 2011 toegenomen. Hierbij is opmerkelijk dat het aantal oprichtingen van nevenvestigingen in 2011, ten opzichte van 2010, zeer fors is gestegen met 77%. In voorgaande jaren was de groei weer opmerkelijk kleiner: in 2008, 2009 en 2010 nam het aantal nevenvestigingen zelfs scherp af. Een waarschijnlijke verklaring voor de minder goed presterende detailhandelsector is de intrede van de economische crisis in 2008 en het zeer negatieve consumentenvertrouwen op landelijk niveau.

Onderzoek naar koopstromen en consumentengedrag
Al eerder constateerde de Kamer van Koophandel de grote veranderingen binnen de detailhandel. Om dit nog beter in kaart te brengen, heeft de Kamer van Koophandel samen met het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en overheden onderzoek gedaan naar koopstromen en de ontwikkeling van de koopkracht- en klantenbinding in verschillende winkelgebieden. Op http://www.kso2011.nl/Uitkomsten staan de onderzoeksresultaten naar de koopstromen per gemeente. Hieruit bleek duidelijk dat consumenten zich breder oriënteren en hun aankopen steeds vaker doen op andere locaties. Dat kan buiten de eigen woonplaats zijn of via het internet. Voldoende redenen voor detaillisten om hierop actie te ondernemen.
De opgedane kennis heeft de Kamer van Koophandel onlangs gepresenteerd tijdens verschillende bijeenkomsten met winkeliers in het kader van het project ‘Retail2020: het nieuwe winkelen!’. Dit project is gericht op het vergroten van de innovatiekracht van detaillisten, om zo de kans op een faillissement of opheffing te verkleinen en marktaandeel te behouden.

Bedrijfsstrategie concreet maken
De enthousiaste reacties van de winkeliers hebben ertoe geleid dat er een vervolg komt op de eerdere bijeenkomsten. De Kamer van Koophandel houdt daarom op 4 en 11 september een strategie workshop in Almere, waarin ondernemers worden begeleid om de vertaalslag maken van de trends naar een aanpak voor hun eigen winkel.
Aanmelden kan via ww.kvk.nl/retail2020  

Bron: KvK
 

Nieuwsoverzicht